Szinte minden autós tudja, hogy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás esetében működik a bonus-malus rendszer. A biztosítók jutalmazzák a balesetmentes vezetőket, a kárt okozókat pedig büntetik. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy egy hasonló rendszer létezik a casco biztosítások esetében. A biztosítók itt is honorálják a balesetmentesen levezett kilométereket. Azonban ez a rendszer nem teljesen egyenértékű a kötelező bónuszaival, attól több lényeges részében különbözik.
Az egyes biztosítók eltérő gyakorlatot alkalmaznak a károkozásmentes vezetők jutalmazására. Van olyan cég, amely a bónuszt a következő évi casco díjában számítja bele, azaz kedvezményes díjat érvényesít. Olyan biztosító is akad, amelyik egy balesetmentesen levezetett év végén a befizetett díj 1, vagy akár 3 havi összegét is visszatérítheti.
Van egy másik lényeges különbség a kötelező biztosításhoz kötődő, valamint a casco bónuszok között. Mépedig az, hogy az utóbbinál megszerezhető fokozatok rendszerint lényegesen alacsonyabbak, mint a kötelező bónuszoké. Ráadásul a casco bónuszok gyorsan elévülnek, így ha új autót vásárolunk, vagy menetközben eszünkbe jut, hogy mégis megérné megkötni a casco biztosítást is, könnyen pórul járhatunk. Ugyanis a gépjármű-tulajdonosoknak csupán fél évük van arra, hogy a casco bónuszukat egyik szerződésről a másikra átvigyék.
Azt is tudnunk kell, hogy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással ellentétben, ahol központi nyilvántartás van, a casco esetében nekünk kell beszerezni az előző biztosítónktól a kártörténeti igazolást.
A casco biztosítás bónuszai a legtöbb biztosítónál évente 5 százalék kedvezményt jelentenek az autósnak. Amennyiben 10 évig balesetmentesen vezetünk, elérhetjük a legmagasabb, C10 fokozatot, ahol az éves biztosítási díjunkból 50 százalék kedvezményt kaphatunk.
Természetesen mindenképpen érdemes megvizsgálni a különféle biztosítók ajánlatait, hisz olyan cég is akad a piacon, amelyik már 3 év balesetmentes vezetés esetén féláron adja a cascót. Sőt olyan biztosító is akad, amelyik még a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás bónuszát is figyelembe veszi. A casco bónuszok nem egységes skálán mozognak: van biztosító, ami 5, más 7 vagy 10 fokozatot különböztet meg. Sőt a casco bónuszok határokon átnyúlóan hordozhatók az Európai Unióban, így aki éveket töltött egy másik tagállamban, és balesetmentesen vezetett, majd újra Magyarországon helyezi forgalomba gépkocsiját (akár ugyanazt, akár másik gépkocsit) „hazahozhatja” a kármentes éveiért járó bónuszait is.
Baleset esetén a casco bónuszok nem vesznek el, mindössze annyi történik, hogy visszalépünk három fokozatot.
Egy dologban azonban megegyezik a KGFB és a casco bonus-malus rendszere, mégpedig abban, hogy amennyiben egy időben két kocsit tartunk fent, a meglévő gépjármű bónuszfokozatát nem vihetjük át az új kocsira, akkor sem, ha cserébe lemondanánk arról, hogy a régebbi kocsinknak is megmaradjon a bónusza. Az új kocsira a féléves időintervallum betartása mellett csak akkor vihetjük át a CASCO bónuszunkat, ha régi autónkat eladtuk.